Pages

Kanak-Kanak SEMBELIT Menyumbang Kepada Masalah Penyakit Kronik



Sembelit boleh menyumbang kepada masalah penyakit kronik kepada anak anda. Oleh itu jangan dipandang ringan jika mereka mengalami masalah ini.  Tanda-tanda anak anda mengalami sembelit adalah mereka mengalami senak perut, kurang selera makan, gelisah dan kerap buang air kecil.
 
Sembelit berlaku kerana najis mereka keras dan kering.  Ia adalah kerana anak anda jarang membuang air besar.  Faktor utama sembelit adalah kerana kekurangan kandungan serat di dalam diet harian mereka dan juga kerana kekurangan jumlah air yang diminum.  Serat dan jumlah air yang cukup adalah sangat penting untuk pergerakan makanan di dalam usus.  Gangguan pergerakan makanan dalam usus akan menyebabkan najis terkumpul dan akan menyebabkan najis keras dan menyukarkan pembuangan air besar.


Masalah sembelit juga adalah disebabkan  oleh penyakit hirschprung yang sering di alami oleh bayi lelaki yang menghidapi sindrom down.  Ini adalah kerana masalah saraf usus yang tidak sempurna yang menyebabkan mereka mengalami masalah sukar membuang air besar.

Sembelit juga mungkin adalah disebabkan oleh masalah usus tersumbat.  Masalah ini selalunya dialami sejak lahir lagi kerana bahgian usus mereka sempit.  Ia hanya boleh diatasi dengan pembedahan.

BAHAYA SEMBELIT
  1. Penyakit saraf - Sembelit adakalanya menjadi petanda kepada penyakit lain seperti penyakit saraf, cerebral palsy dan masalah tulang belakang.
  2. Jangkitan air kencing - Ini adalah kerana najis keras akan menekan saluran air kencing dan mengganggu pengaliran air kencing.
  3. Pendarahan dan dubur luka - Pengumpulan najis yang terlalu lama akan menyebabkan usus bengkak.  Kesukaran membuang air besar akan menyebabkan anak anda meneran sehingga bahagian luar duburnya akan luka dan berdarah.  Kadangkala ia akan menyebabkan pendarahan.
  4. Kesan psikologi - Kajian doktor mendapati kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit mempunyai kurang keyakinan diri. 
CARA MENGATASI MASALAH SEMBELIT
  • Mengawasi pemakanan - Galakkan anak anda mengambil makanan berserat tinggi seperti  buah-buahan, sayur-sayuran dan lebihkan meminum air masak.
  • Memastikan anak anda membuang air besar dengan posisi yang betul iaitu dengan mencangkung atau duduk di atas mangkuk tandas.  Mangkuk tandas kanak-kanak ada dijual di pasaran. 

Kenapa Ibu Tidak Berjaya Menyusu Anak Secara Ekslukif


Puan, nanti susukan baby secara exclusive sehingga 6 bulan ye. EXCLUSIVE ???
Penyusuan secara exclusive bermaskud bayi diberi hanya susu ibu sahaja tanpa dicampurkan dengan sebarang makanan atau minuman lain...diualang HANYA SUSU IBU...NO susu formula, No air masak, NASI lagila NO NO NO NO...


Niatkan supaya Allah memurahkan rezeki (susu) untuk anak kita :
"Ya ALLAH...permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan..." AMIN

Surah al-Hujurat ; al-Kautsar juga baik diamalkan bermula sejak mengandung lagi ...Niatkan dalam hati semoga ALLAH swt murahkan rezeki kite, anak kite dan banyakkan susu kite. Bagaimana pun jangan kita lupa juga bahawa rezeki itu semuanya datang dari Allah. 


Ramai para ibu merungut susu ibu kurang, tiada masa nak pump dan buat stok, Tempoh berpatang adalah masa terbaik untuk para ibu menyimpan stok perahan susu ibu (PSI)

<TIPS TAMBAH SUSU IBU >



1. kurma - rebus kurma dgn sikit air smpi betul2 lembut.. da siap biar sejuk sket n blend smpi jadi jem..simpan dlm bekas btutup n letak dlm peti.. selalu ibu2 bf ni minum susu tepung kn.. bila bancuh susu 2 campurkan sesudu kurma yg diblend tu dgn susu..nk campur dlm susu segar pn blh..nk minum  tak campur susu pn boleh..tambah air jadi mcm jus kurma..nk sapu kt roti pun 
boleh.. semua sedap..

2. longan kering- longan ni pn bleh campur dgn kurma or klu  tak nk buat air longan je.. amalkan tiap hari pn boleh..

3. mindset- letakkan dlm diri n minda kita yg kita nk bagi yg terbaik tuk baby dgn bgi die exclusive dan fully bf selagi x mengandung ank seterusnya.. hehe...

4. madu- minum madu sesudu pagi & mlm.. amalkn tiap hari jugak..

5. banyakkan minum air masak..- minum sebelum & selepas susukan baby..sbb badan kita kehilangan air yg byk bila menyusukan baby( better mineral tu pn klu mmpu nk beli stok tiap hari n klu terlebih mampu air zamzam lg bagus)

6. kalau boleh elakkan or kurgkn mkn jamu- jamu panas..jadi kuantiti air dlm bdn kurg.. klu still nk amik..gandakan pengambilan air..mmg sebu la sket.

7. durian..- hahaaha..xpercaya kn?? klu sapa yg suka bleh la mkn..sbb durian mmg milk booster jgk..tp jgn melampau sgt..demam plak anak..

8. bykkn makan buah n sayuran berair..

9. jgn stress..- klu nk pegnen pn xbleh stress..susukan ank pn jgn stress..

10. Pengambilan Supplement- kenapa penting? utk memberikan anda tenaga dan khasiat sepanjang penyusuan susu ibu
 
11. doa & tawakal.. - da usaha mcm2.. yg selebih ny mntalah pd Allah swt.. insya-Allah akn dipermudahkan semua..





 

Resdung Merbahaya Jika Tidak Dirawat


Resdung mengikut istilah Perubatan Tradisional ialah merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.

Dari segi saintifik merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit muka. Virus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.

Tanda-tanda Resdung


*********************
1.Hidung sentiasa berair/selsema setiap masa terutama ketika cuaca sejuk dan awal pagi.

2.Gatal-gatal pada hidung,mata dan telinga terutama bila memakan ayam,udang,ketam,ikan masin dan sambal belacan.

3.Bersin bila terkena habuk.

4.Berkahak, banyak jerawat, kurang pendengaran/penglihatan, sakit kepala, kelemumur banyak, rambut gugur, nafas berbau (anda tidak tahu nafas anda berbau dan tidak menyenangkan rakan anda..minta nasihat ikhlas dari mereka), gatal kulit dan keputihan (wanita).


Kesan-kesan Resdung  
*************************

1.Hilang deria bau

2.Pelupa/daya mengingat lemah

3.Lubang hidung bengkak dan tersumbat

Keadaan ini mengganggu kelancaran kehidupan harian individu tersebut. Jika tidak dibendung, ia akan menyebabkan kerosakan kulit muka, hilang segala deria rasa dan bau, merosakan rongga dan menimbulkan bau yang tidak menyenangkan....lagi

 **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**
***hubungi saya, sms @whatsApp ke 019-2112858 pn.Azilah****


Minyak Ikan Alternatif Terbaik




Banyak kebaikan minyak ikan daripada Omega Guard shaklee. Asid lemak Omega 3 juga dikenali sebagai DHA yang diperlukan dalam pembinaan otak dan retina bayi. Ikan laut dalam dalam (coldwater) seperti ikan salmon dan ikan tenggiri kaya dengan sumber asid lemak omega 3, tetapi anda disyorkan untuk mengambil tidak lebih daripada 2 bahagian seminggu kerana kandungan merkurinya yang tinggi. Jadi, supplement ultra tulen minyak omega 3 merupakan alternatif terbaik untuk menggantikannya.


 


Maklumat lanjut; 

☎ ✉ 019-2112858
 **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**


Share Kisah Daripada Rakan FB

Kisah seram ini berlaku kat Ampang...

Ada seorang kawan ni seorang salesman kereta, bercinta dgn seorang anak jutawan di Area Bukit Antarabangsa. Malangnya, percintaan ini ditolak kerana dia ni seorang salesman kereta sahaja..

Satu malam, mereka bercadang utk melarikan diri. Selepas berjaya melarikan diri, bapak perempuan ini sedar akan kehilangan anak perempuan kesayangan dan telah membuat laporan polis dan juga telah membuat iklan di akhbar tempatan dgn mengatakan dia akan menerima teman lelakinya itu jika dia balik ke rumah.

Bila mendengar berita ini, perempuan itu balik ke rumahnya di bukit antarabangsa dan keluarga pihak permpuan itu pun menerima lelaki ini dengan seadanya. Enam bulan kemudian, mereka bercadang utk berkahwin dan persiapan utk majis perkahwinan itu sedang disediakan. 

Nak dijadikan cerita, Semasa lelaki ini pergi membeli Kentucky kat Ampang
Point,.dia kena langgar kereta di hadapan perempuan tersebut dan keesokan harinya lelaki itu pun dikebumikan. Kejadian ini amatlah meyedihkan perempuan tersebut kerana tinggal beberapa hari sahaja lagi perempuan itu hendak berkahwin dgn lelaki kesayangannya.

Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi, seorang nenek tua meminta utk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Tapi, ibu perempuan tersebut tidak mengendahkannya. Malam berikutnya, Ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang sama iaitu seorang nenek tua meminta utk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. akan tetapi, ayah perempuan tersebut jugak tidak megendahkannya.
 
Malam ke tiga, -perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti ayah dan ibunya dan diceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan ayahnya. Dalam ketakutan yang amat sangat, dia pun pergi membasuh baju itu dan macam mana kuat dia basuh pun, darah tetap ada...
 
Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa.. Seorang nenek tua menyuruh dia membasuh darah itu bersih2 dan jika tidak, malang akan menantinya..Bia bangun, perempuan itu pun terus menyental baju tersebut sehingga kain tersebut menjadi haus, akan tetapi, darah itu tetap adaa...
 
Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apa bla pintu belakang rumahnya di ketuk bertalu2 dan munculah nenek tua tersebut dan perempuan itu pun pengsan..Setelah terbangun dari pengsan, lalu nenek tua itu pun menguhurkan benda yang berwarna biru...Perempuan itu bertanya kepada nenek tua itu "apa ini...?"
 
Ni lah Sabun Basuh Dynamo, letak kan sedikit dan kotoran akan hilang... err..yg ni adalah pakej percubaan aja, kalau nak yang besar, beli kat kedai.....

Huhuuu sib baik bg dynamo, kalau ai yg ketuk pintu tu confirm ai kasi shaklee..

Ingin mendapatkan vitamin shaklee ?

☎ ✉ 019-2112858
  **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**

Usus Kotor Punca Masalah Penghadaman

Kebanyakan masalah kesihatan berpunca daripada apa yang kita makan. Apa yang masuk ke perut sudah semestinya melalui usus atau kolon. Apabila usus atau kolon kita kotor atau tersumbat, apa akan berlaku? Sudah pasti akan menghadapi masalah penghadaman.
Antara punca masalah penghadaman ialah:

1. Stres (tekanan): Apabila kita mengalami stres, sebagai langkah survival, badan akan mengalihkan tenaga, darah, enzyme dan oksigen daripada organ penghadaman ke tempat lain di dalam badan.

2. Antibiotik: Pengambilan antibiotik yang terlalu banyak boleh membunuh bakteria baik di dalam sistem penghadaman kita.




3. Diet yang tidak sihat: Makanan yang diproses tidak bagus untuk kesihatan. Ini kerana dalam proses penghasilan makanan ini, segala nutrien dan fiber yang terkandung dalam gula dan karbohidrat akan dibuang.

4. Pemakanan berfiber rendah: Badan kita memerlukan makanan komponen seperti fiber untuk mengeluarkan sisa menerusi usus. Kekurangan fiber boleh mengakibatkan sembelit. Apabila kita mengalami sembelit, sebahagian daripada toksin daripada sisa makanan akan diserap masuk ke saluran darah.

5. Makanan mentah yang tidak mencukupi: Enzyme dalam makanan membantu penghadaman dan ini dihasilkan menerusi makanan mentah. Makanan yang dimasak melebih 116 darjah akan memusnahkan ezyme.

6. Nitrat (yang didapati dalam ikan bakar, jeruk) pernah dikaitkan sebagai punca kanser perut.

7. Merokok dan alkohol.

8. Tabiat makan: Makanan yang tidak dikunyah dengan baik sebelum ditelan akan menyebabkan perut banyak angin, senak dan kembung. Ia juga boleh mengakibatkan sembelit.

9. Makan buah bercampur dengan makanan lain: Buah-buahan perlu dimakan tanpa dicampur dengan makanan lain kerana ia mengandungi enzyme yang tinggi. Buah-buahan hanya mengambil masa antara 20-30 minit untuk melalui sistem penghadapi dan untuk nutrien diserapkan. Jika buah-buahan dimakan bersama makanan lain, ia memerlukan masa yang lebih lama untuk dihadam. Buah-buahan itu akan “terperam” dalam proses penghadaman dan mengakibatkan gastrik. Pengambilan protein dengan makanan berkanji seperti pasta dan kentang akan menjadikan sistem penghadaman mengalami stres.

10. Dadah/ubat: Hampir semua dadah/ubat dan kimia tidak elok untuk sistem penghadaman. Banyak ubat yang boleh menjejaskan sistem penghadaman, antaranya pil perancang keluarga, antacids, antihistamines, laxatives, steroid, alkohol dan banyak lagi. Ubat anti-radang seperti aspirin dan acetaminophen boleh merosakkan dinding perut dan menjejaskan penghadaman dan boleh mengakibatkan jangkitan.

11. Penggunaan racun seranga dan racun rumpai.

12. Toxin daripada pencemaran alam sekitar. Kehidupan serba moden mendedahkan kita kepada pencemaran alam sekitar termasuk kimia, radiasi, air yang tercemar, raksa dan logam. Apabila kita terdedah kepada perkara-perkara ini, badan kita secara semulajadi akan bertindak balas untuk menyingkirkannya dan proses ini menggunakan banyak tenaga, lantas mengakibatkan tenaga untuk menghadam berkurangan.

Untuk memastikan usus/kolon anda bersih supaya sistem penghadaman lancar dan badan kita sihat boleh cuba Herb-Lax Shaklee bagi membantu meningkatkan proses pencernaan secara lawas dan mengurangkan sembelit.
Maklumat lanjut; 


☎ ✉ 019-2112858

 **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**


Petua Untuk Tampil Langsing

Ada banyak cara yang boleh dilakukan para wanita supaya kelihatan langsing. Selain mengamalkan pengambilan vitamin, diet, berolah raga bagi mendapatkan bentuk badan yang ideal dan langsing lagi seksi, amat penting bagi anda melakukan sesuatu pada penampilan anda.

Panduan berpakaian yang perlu dilakukan para wanita supaya
kelihatan langsing adalah seperti berikut :



1. Pilih pakaian dalam warna-warna senada.

2. Elakkan corak yang besar.

3. Sebaiknya untuk baju berwarna cerah, pilih yang tekstur dan potongannya membuat tubuh kelihatan tampak lebih tinggi.

4. Pilih baju yang tidak banyak kancing dan aksesori. Jangan beli baju yang terlalu kecil atau besar.

5. Pilih bahan atau material yang sesuai di badan dan mata, misalnya linen. Hindari material yang lembut dan berkilat kerana anda akan lebih kelihatan berisi.

6. Pilih baju dengan potongan leher yang berbentuk V untuk kelihatan lebih tinggi.

7. Gunakan motif garis vertikal, tapi terlalu banyak garis vertikal malah membuat anda tampak lebih lebar. Garis vertikal atau diagonal yang tidak terlalu rapat lebih menguntungkan. Gaya yang memanjang ke bawah membuat anda kelihatan lebih langsing.

8. Pilih seluar panjang yang lurus. Seeloknya, pilih seluar yang tiada poket yang banyak.

9. Agar kaki nampak lebih panjang, sesuaikan warna stoking dan kasut.

Ingin mendapatkan vitamin shaklee ?

☎ ✉ 019-2112858
 

Kenapa Buasir Sinonim Dengan wanita Lepas Bersalin

Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit gatal dan boleh berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh kerana terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum menyebabkan dinding vena darah teregang dan membonjol. Kadangkala boleh menyebabkan pecah terutamnya sewaktu meneran.

Siapakah yang berisiko untuk terkena buasir? Jika anda sentiasa duduk, meneran ketika najis keras atau sembelit, duduk mencangkung terlalu lama di dalam tandas, batuk yang teruk, mengangkat berat dan ibu yang baru lepas bersalin.

Bagi ibu yang mengalami buasir selepas melahirkan, jangan meneran sewaktu membuang air besar teruatama apabila mengalami sembelit. Ibu-ibu disarankan untuk kerap mengambil minuman bagi memastikan najis tidak keras. Selain daripada itu, amalkan pemakanan seimbang yang mengandungi banyak serat seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin. 

Sekiranya cara yang disyorkan tidak dapat membantu, pengambilan ubat dapat membantu. Terdapat beberapa jenis ubat yang mempunyai fungsi berlainan. Contohnya ubat yang boleh melembutkan najis iaitu lactulose ataupun forlax. Bagi mengecutkan buasir pula, anda boleh menggunakan daflon. Bagi mengurangkan kesakitan dan mengecutkan dubur pula, gunakan ubat jenis suppositories. Walau bagaimanapun, jika setiap kaedah yang dinyatakan tidak berjaya, anda perlu menjalani pembedahan seperti rubber banding atau haemorrhoidectomy bagi memulihkan keadaan.

Choose Your Daily Intake According to the Serving Size Recommended

Tajuk kemain gempak...malam2 saje nak kasi warm up sket. Entry malam ni nak share pasal KALORI. Agak-agak dalam sehari berapa pengambilan kalori kita? Kalori ialah unit tenaga. Berapa banyak tenaga yang kita gunakan sehari so sebanyak tu la kalori dipelukan.


For example :
  1. If you are a very sedentary women an older adult, then your recommendations is the lower caloric intake of 1500kcal per day.
  2. For most children, teenage girls, moderately active women and many sedentary men, the recommendations for caloric intake is 2000kcal per day.
  3. For teenage boys, many active men, some very active women as well as underweight men and women, the recommendations for caloric intake can be more than 2500kcal per day.
  • TIPS penting dan Mudah untuk ingat : sekiranya anda seorang yang sangat aktif, kalori yang diperlukan juga lebih..TETAPI, jika anda seorang yang SEDERHANA AKTIF, less calories is NEEDED per day.
Dah tau macamna nak kira? bagi anda yang kurang aktif kalau breakfast dah ambil 300 kalori, Lunch 900 kalori, so dinner boleh makan berdasarkan balance yang tinggal tu je la ye.

Masih pening lagi...ok saya bagi contoh :
Breakfast : Nasi lemak + telur + sambal bilis = 450 kcal




Lunch      : Nasi putih +  ikan kembung masak kari + sayur = 850kcal
Dinner     : Balance yang tinggal adalah 200 kcal, so pilihla makanan yang  range kalori 200 sahaja.





Next entry saya sambung lagi ye tentang kalori intake


Bahaya Air Kosong

Kebanyakan para ibu gemar memberikan air kosong dengan alasan mahu membilas lidahnya yang diselaputi dengan kesan putih yang timbul selepas menyusu. Malah ada juga yang menggunakan air kosong semata-mata mahu merawat jaundis yang dialami bayi baru lahir. 

Ibu-ibu JANGAN berikan anak anda yang baru lahir air kosong. Jom kita buat research sedikit. Kenapa air kosong sangat merbahaya kepada bayi. Menurut Dr. Jennifer Anders, Pakar Pediatrik dari John Hapkins Children's Centre, bayi berusia 6 bulan ke bawah tidak memerlukan air tambahan selain susu ibu kerana ia boleh meragut nyawa.



Tahukah kita sebagai ibu bahawa susu ibu mengandungi 88% AIR. Jadi bayi kita tidak memerlukan sebarang air tambahan. Kesan putih yang timbul boleh dihilangkan dengan mengelap menggunakan kain lembut yang dibasahakan dahulu. Manakala jaundis dapat diatasi dengan kerap memberi susu ibu dan bilirubin dalam tubuh dapat disingkirkan dengan cepat melalui pembuangan air atau najis.

Ingatlah selalu bahawa susu ibu mempunyai amaun yang mencukupi untuk memenuhi keperluan bayi. Setiap kali bayi nampak dahaga, bagi susu badan ye. Ibu juga perlu tahu bahawa buah pinggang bayi masih belum cukup matang. Memberi air kosong berlebihan akan menyebabkan tubuh bayi mengeluarkan garam kesan daripada penghasilan cecair yang berlebihan dan akibat kehilangan garam itu, ia bakal mempengaruhi aktiviti otak bayi.

Antara masalah yang boleh timbul rentetan daripada memberi air kosong kepada bayi berusia bawah 6 bulan :
  1. Mengancam nyawa - KENAPA? Air kosong yang kita beri berkemungkinan mengandungi kuman lazimnya apabila ia diperolehi daripada sumber tidak bersih/selamat. Oleh itu, bayi kita terdedah kepada masalah cirit-birit.
  2. Menghakis Pelindung Penyakit - Air kosong akan menghakis salutan pelindung (imun) yang dihasilkan oleh susu ibu. Ini boleh mendedahkan bayi kita kepada pelbagai jenis penyakit.
  3. Merencatkan tumbesaran - Saiz perut bayi sangat kecil, apabila diberi air kosong akan menyebabkan dia kenyang dan tidak berminat untuk menyusu susu ibu. Akibatnya bayi tidak mendapat khasit susu ibu yang sangat diperlukannya. Air kosong tidak mengandungi apa2 jenis khasiat, jadi akibatnya pertumbuhan dan kesihatan bayi terjejas.
  4. Jaundis - Amalan memberi air kepada bayi di awal kelahiran boleh meningkatkan tahap bilirubin dalam darah dan didapati menigkatkan risiko jaundis. Hasil kajian yang dijalankan oleh pakar laktasi dari Kanada, Anne Kirkham, pemberian air akan memburukkan lagi yang terkena jaundis sehingg boleh menyebabkan masalah terencat akal.
Berdoalah agar bayi kita selamat dan dilindungi. Para ibu digalakkan menyusu bayi dengan susu ibu, sebolehnya sehingga bayi kita berusia 6 bulan. Bukanlah suatu jangka masa yang lama, tetapi faedah dan khasiat dari susu ibu tidak terhingga.


GLA Untuk Kesihatan Wanita

GLA merupakan keperluan unik yang diperlukan oleh setiap wanita untuk setiap peringkat usia. GLA membantu wanita menangani isu kitaran haid seperti PMS dan proses menopaus.

Mengapa GLA

GLA (asid inolik gama) juga mengandungi vitamin E, dan minyak benih bunga matahari.
* Vitamin E membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.
* Minyak benih bunga matahari adalah sumber asid lemak omega-6

GLA penting untuk setiap wanita memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak omega-6 yang digunakan oleh badan untukmembentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal.

Manfaat Utama GLA:


  • Mengawal selia estrogen dan testosteron
  • Melambatkan menopaus
  • memperbaiki prostatomegaly
  • Menentang kanser
  • Memperbaiki inflamasi kulit
  • menghalang komplikasi diabetes
  • Pelansingan dan menghalang pertambahan berat badan
  • Menghalang tekanan darah tinggi
  • Memperbaiki tekstur rambut
  • Hiperaktif dan autisme 

Antara testimoni makan GLA 



Kita digalakkan berusaha Allah SWT yang menyembuh.

Dapatkan GLA Complex dari Shaklee hari ini!



Hubungi :
  • SMS/Whatsapp di 019-2112858
  • Sila isi borang pesanan
  • PM dan Add Friend di Facebook Zie AZiela 
  • Emel ke norazilahmr@gmail.com
  **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Kenali Darah Tinggi dan Pencegahannya

Tekanan darah tinggi atau "hypertension" bermaksud tekanan tinggi di dalam arteri-arteri. Arteri-arteri adalah pembuluh darah yang mengangkut oksigen dari jantung ke seluruh sel dan organ badan. Tekanan darah tinggi bukan bermaksud tekanan emosi yang berlebihan, walaupun tekanan emosi dapat meningkatkan tekanan darah untuk sementara.


Apakah faktor risiko Tekanan Darah Tinggi?

Umur : Orang tua lebih mudah untuk mendapat penyakit tekanan darah tinggi. 
 
Jantina : Pada orang muda: lelaki lebih banyak yang menderita tekanan darah tinggi berbanding dengan perempuan. Namun pada usia yang lebih tua dari 45 tahun,kedua-dua jantina mempunyai risiko yang sama untuk menderita penyakit ini.
 
Berat badan : Orang yang berlebihan berat badan atau obesiti lebih senang menghidap penyakit ini. 


Riwayat keluarga : Apabila kedua ibubapa menghidap tekanan darah tinggi, risiko untuk anaknya mendapat penyakit ini adalah tinggi

Diet : Makan makanan yang mengandungi lemak yang tinggi. Pengambilan garam yang berlebihan.

Perokok 

Tekanan emosi
 
Sosio-ekonomi


Bagaimana untuk mengetahuinya ?

Dengan melakukan ujian Blood pressure..dengan menggunakan alat di atas atau yang ini. Biasa kalau kita demam, pening kepala, muntah, cirit-birit, ujian tekanan darah adalah biasa dilakukan. 

BP tuan/puan/cik/en/pakcik.makcik.......OK...
Pernah ke kita terfikir bagaiman yang dikatakan OK, bagaimana yang dikatakan dan tidak Ok.

BP tinggi ni, ada stress ke kebelakangan nii....Ayat ni pun biasa dengar jugakkan...mari kita semak samaada BP anda NORMAL ...........>>>>>



So, lepas ni senang la nak tau...simpa untuk rujukan...bila Dr bgtau BP bolehla cek berada di tahap mana,dan kenala jaga kesihatan.

Bagaimana supplement shaklee boleh membantu anda....
  • >> Omega - Melancarkan darah & menghalang pembekuan
  • >> B-Complex - Menurunkan stress
  • >> Ostematrix - mengandungi magnesium
  • >> VIVIX - mengimpak 4 mekanisma utama penuaan selular
  • >> Lecithin - Mengemulsi lemak
  • >> Vit C - Menghalang pembekuan darah
Kita sama2 cegah dan berusaha yang selebihnya Allah SWT menentukan.

Untuk maklumat lanjut dan konsultansi


Hubungi :
  • SMS/Whatsapp di 019-2112858
  • PM dan Add Friend di Facebook Zie AZiela 
  • Emel ke norazilahmr@gmail.com
 
**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Ceritera Ramadhan 1434H


[1 Ramadhan]

Jem teruk la, bangsar to Putrajaya...Sempat ke nak masak untuk berbuka hari ini. Sempat tak sempat mesti kena sempat jugak. Suami dah remind kalau boleh bulan puasa cuba untuk masak tak kisah lauk yang simple sekalipun...hermmmm...simple??? ikan dalam tin je la bang dengan telur mata kerbau..ni betul2 simple..hehe...

Tapi, saya tau  kita sebagai isteri takkan sanggup nak masak yang sesimple itu. Paling kurang ada jugak ayam goreng atau ikan goreng dgn sambal belacan...ni pun kategori simple jugak...takde ke jiran2 sebelah nak hantar lauk, macam duduk kt kampung. Dulu-dulu ingat lagi, kalau mak masak untuk berbuka punyala banyak, anak mak dah memang ramai...tapi mak cakap nak bagi jiran2 sama...biasa dalam pukul 6.30 tu kitaorang adik beradik akan di arah hantar ke rumah cik nah, cik yah, cik mek, cik leha, semua cik dalam satu blok 10 la senang..best sangat, sbb bila kita hantar juadah yang mak sediakan untuk berbuka, jap lagi karang anak2 makcik ni plak akn hantar juadah berbuka diaorang...bila time nak berbuka penuh ats tikar...macam2 ada....


[ 2 Ramadhan ]

Betul2 simple...part jemput tu je nampak simple, ala nasi tak nampak la pulak...menu hari ni nasi minyak hujan panas sampai ke petang dgn ayam masak merah dan acar. 2 pinggan suamiku menambah....lepas tu mulala berdiri depan cermin posisi mengiring sambil tengok perut...salah sapa kalau perut ke depan....mak jugakkkk



















[3 Ramadhan]

Agak rajin sebab belek buku resepi untuk cari idea. Kebetulan ada gajus, maka jadilah ayam gajus untuk menu hari ini...tadaaaa...sayur pulak brocoli goreng bersama udang dan ikan selayang goreng....gambar ikan tak sempat nak snap...









[4 Ramadhan ]




Jemput kentang,sayur campak2, kerutub ayam dengan kuih tok aji serban (beli hokey)..sebab ada orang teringin..ikutkan jela sebab tengah demam kan...nyudahnya lepas buka tak sentuh pun, I jugakla yang tukang perabih...sok2 kalau zie I dah bulat jgn sorang jalan depan sorang nun jauh 100 meter ke belakang..sebab dah bulat mcm teddybear kan...hehe









[5 Ramadhan ]

Bersilat sesorang di dapur nak menyiapkan soto, bergedil nak racik ayam ditambah dengan faiq yang nak berkepit dengan umminyer...Alhamdulillah berjaya jugak...

[6 Ramadhan]

Menu ringkas kala berbuka. Nasi lomak tambah dengan sambal udang harum wangi resepi chef hanieliza.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...