Pages

Gemuk Jika Kalori Melebihi Tenaga

Apa saja yang kita makan atau minum akan dikira sebagai penambahan kalori, tenaga atau lemak ke dalam badan kita. Katakanlah dalam tempoh 24 jam, jumlah makanan yang anda ambil di tolak dengan segala tenaga yang anda guna juga dalam tempoh yang sama.

Jika jumlah kalori yang anda makan untuk tempoh tersebut 2000 kalori dan pembakaran kalori hanya 1800 kalori sahaja. Maknanya anda telah terlebih makan 200 kalori (untuk sehari). Jika seminggu ertinya anda telah menambah 1400 kalori. Untuk pengetahuan anda 1 kilo bersamaan dengan 7000 kalori.

Sebaliknya jika anda kurang makan dan menambahkan aktiviti mungkin kiraannya jadi begini. Pengambilan makanan dan minuman sehari 1500 kalori. Penggunaan tenaga mungkin 2000 kalori. Ertinya anda telah terlebih menggunakan tenaga sebanyak 500 kalori sehari dan ia diperolehi dari lemak-lemak yang berlebihan dalam badan. Jika sehari 500 kalori, seminggu 3500 kalori dan ia bersamaan dengan 0.5kg. Oleh itu, sebulan berat yang turun ialah 2 kg.

Wanita dewasa memerlukan 1600-2000 kcal sehari manakala bagi lelaki pula, mereka memerlukan lebih kurang 2000 – 2500 kcal kalori sehari. Setiap 7000 kcal kalori yang terkumpul dalam badan anda sebenarnya akan menaikkan berat badan anda sebanyak 1 kilogram.

Bayangkan pula, sekiranya 7000 kcal kalori merupakan jumlah kalori yang anda ambil sehari? apakah yang akan terjadi kepada anda??? Makanan masyarakat Malaysia ini sebenarnya merupakan hidangan yang mengandungi paras kalori yang tinggi.

Nak makan apa harini? target 1200 kalori?

JOM KIRA KALORI DALAM MAKANAN..

Cara untuk anda pantau Kalori, Senaraikan apa yang anda makan hari ini.

Contohnya :-

Sarapan Pagi

Makanan : ........ kalori
Minuman : ........ kalori
Jumlah : ........ kalori
Tengahari


Makanan : ........ kalori
Minuman : ........ kalori
Jumlah : ........ kalori

Makan Malam

Makanan : ........ kalori
Minuman : ........ kalori
Jumlah : ........ kalori
 

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...