Pages

Kolostrum Di Awal Kehamilan

Kolostrum (juga dikenali sebagai beestings atau susu pertama) adalah satu bentuk susu yang dihasilkan oleh kelenjar mamari pada penghujung kehamilan dan beberapa hari selepas melahirkan anak.

Kolostrum manusia adalah tebal, melekit dan kekuningan.

Pada manusia, ia mempunyai kepekatan yang tinggi nutrien dan antibodi, tetapi ia adalah dalam kuantiti kecil. Kolostrum adalah tinggi karbohidrat, tinggi protein, tinggi dalam antibodi, dan rendah lemak.Bayi yang baru lahir mempunyai sistem pencernaan yang sangat kecil, dan kolostrum menyampaikan nutrien dalam bentuk yang sangat pekat pada kuantiti yang rendah..
Ia mempunyai kesan laksatif ringan, menggalakkan pembuangan najis pertama bayi, yang dipanggil meconium.

Ia juga membantu membuang lebihan bilirubin, produk sisa mati sel-sel darah merah yang dihasilkan dalam kuantiti yang besar pada masa kelahiran disebabkan pengurangan isipadu darah, dari badan bayi dan membantu mencegah jaundis. Kolostrum mengandungi sejumlah besar antibodi yang dipanggil "secretory imunoglobulin" (IgA) yang membantu melindungi membran mukus di tekak, paru-paru, dan usus bayi.




Betul betul penting kolostrum ni, ibu-ibu jangan takut ye kalau tengok susu yang mula-mula keluar tu warna kuning, itu la kolostrum dan sangat bagus untuk baby.

Hubungi saya:
  • Call/SMS/Whatsapp di 019-2112858
  • Emel ke norazilahmr@gmail.com

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...